Ben jij een slachtoffer van greenwashing?

Klimaatverandering. Plastic-soep. Massale dierensterfte. Sinds enkele jaren zijn we deze fenomenen helaas meer dan gewoon. Het gaat niet goed met onze planeet, maar gelukkig zijn we het er allen over eens dat we nu alles op alles moeten zetten om haar te beschermen. We nemen vaker de fiets, we verbieden vervuilende auto’s, we laten plastic links liggen, enzovoort. Uit onderzoek blijkt dat mensen steeds meer bereid zijn om wat extra te betalen voor duurzame producten (1). Dit is fantastisch nieuws voor de natuur, maar jammer genoeg profiteren bedrijven hier soms van. Klanten worden namelijk vaak om de tuin geleid en voorgelogen over hoe ecologisch een product nu is. Dit fenomeen, dat alsmaar meer voorkomt, heet greenwashing. In deze blog leg ik je uit wat dit precies betekent en hoe jij het kunt doorzien om zo de natuur écht te helpen.

Wat is greenwashing?

Een bedrijf doet aan greenwashing wanneer het meer geld uitgeeft aan marketing om zichzelf duurzaam te doen lijken dan om effectief duurzaam te zijn. Zo kan een shampoo-bedrijf bijvoorbeeld tonnen reclame maken rond hun recycleerbare flesjes en zichzelf zo ecologisch noemen, terwijl de shampoo zelf eigenlijk vol zit met schadelijke stoffen. Die kunnen op destructieve wijze ontgonnen worden, slecht zijn voor je lichaam en ook het grondwater vervuilen. Een ander voorbeeld van greenwashing is wanneer het merk zélf wel ecologisch lijkt, maar het moederbedrijf een grote vervuiler is. De klant denkt dus extra te betalen om de natuur te beschermen, terwijl dat geld gewoon in de zakken van de CEO belandt.

Hoe kun je greenwashing vermijden?

Het kan moeilijk lijken om greenwashing te spotten. Bedrijven leiden mensen ook niet altijd bewust om de tuin. Soms denken ze duurzaam bezig te zijn, maar is het helemaal niet zo. Hoe moet je er als consument dan nog aan uit kunnen? Om het allemaal wat gemakkelijker te maken geef ik hier enkele tips:

  • Denk aan de volledig cyclus
    Wanneer je een product koopt, inspecteer je vaak slechts één stap. Hoe duurzaam is dit product en de verpakking? Om greenwashing te spotten, is het belangrijk dat je de héle levenscyclus van het product bekijkt. Waar komen de ingrediënten vandaan? Zo dicht mogelijk bij huis of zijn ze geïmporteerd uit verre oorden? Op welke manier werden ze ontgonnen? Idealiter gebeurde dit op een duurzame wijze en zijn de ingrediënten lokaal en biologisch.

    De volgende stap is het maken van het product. Is dit bijzonder vervuilend? Onderneemt het bedrijf stappen om dit zo milieuvriendelijk mogelijk te laten gebeuren? Handelen ze hun afval netjes af of dumpen ze het ergens in zee? Het product zelf is natuurlijk ook heel belangrijk, want die heeft een directe impact op jouw gezondheid. Is het schadelijk voor je lichaam? Voor je omgeving? Veel cosmetica producten zitten vol hormonen die na het douchen in ons water terechtkomen. Ze kunnen er niet uitgefilterd worden en vervuilen zo ons drinkwater.

    Tot slot is ook de verpakking belangrijk. Dit is een moeilijke, aangezien ook veel van de consument afhangt. Recyclebaar plastic dat niet gerecycleerd wordt is natuurlijk niet top voor de natuur en een glazen pot die slechts éénmaal gebruikt wordt is dan weer minder duurzaam dan herbruikbaar bioplastic (2).  Het is vooral belangrijk om single use plastic te vermijden en je best te doen om verpakkingen te hergebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld gaan voor geen verpakking (bij groenten en fruit) of kiezen voor verpakkingen die je opnieuw kunt bijvullen.
  • Zoek naar transparantie
    Eerder vermeldde ik ook moederbedrijven. Een moederbedrijf bezit één of meerdere andere bedrijven en heeft er heel wat aandelen. Het heeft dan ook een zekere invloed op die bedrijven en profiteert mee van de winst. Dit zorgt ervoor dat alles veel minder transparant wordt en het voor de consument moeilijker wordt om te weten welke praktijken hij steunt. Het veiligste is dus om zoveel mogelijk kleine handelaars te steunen. Zo help je namelijk niet enkel de lokale economie, maar heb je ook een veel beter zicht op de levenscyclus van het product. Heb je vragen over de duurzaamheid? Wees dan niet bang om ze te stellen. Wie zich inzet voor de natuur zal zéker blij zijn om uit te leggen welke stappen ze allemaal ondernemen om hun zaak zo ecologisch mogelijk te maken.
  • Denk na over de reclame
    We kennen ze allemaal: de reclames die hemel en aarde beloven. Op televisie zien we een nieuw “milieuvriendelijk” product, omringd door dieren en natuur. Alles is gekleurd in verschillende tinten groen om het plaatje van duurzaamheid zo goed mogelijk te verkopen. Laat je niet misleiden door zo’n boodschappen. Voor je je geld geeft aan zo’n bedrijven, denk eens goed na of het allemaal wel klopt. Kunnen de producten effectief op zo’n idyllische manier vervaardigd worden? Kloppen de claims wel dat het bedrijf maakt? Als een reclame te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het meestal zo. Ik wil daarmee niet zeggen dat je geen producten mag kopen die tof gemarket zijn, maar wel dat je best eens controleert of je wel koopt wat je dénkt te kopen.


Er bestaat dus geen kant-en-klare oplossing tegen greenwashing, aangezien er zoveel verschillende factoren meespelen. Maar door deze tips in gedachten te houden terwijl je shopt, kun je bewuster kopen en de natuur écht helpen.

Omdat wij het beste willen voor onze klanten én voor het milieu, zijn wij zo transparant mogelijk. Als kleine handelaar is de keten sowieso al korter en we kiezen onze ingrediënten zorgvuldig uit. Heb je na het lezen van deze blog vragen? Stel ze dan gerust via email, Facebook of Instagram!



Copyright@Monteny Isabelle

Website: www.biokapsalonattisch.be
Webshop: www.imbioenergetic.com
Biokapsalon Attisch
Marktstraat 39
8620 Nieuwpoort

Bronnen:
(1) Schwingle, N. (2020, September 23). 5 Ways to Spot Greenwashing. One Green Planet. https://www.onegreenplanet.org/environment/5-ways-to-spot-greenwashing/.
(2) Kellogg, K. (2020, September 11). Which is Better For The Environment? Glass or Plastic? Going Zero Waste. https://www.goingzerowaste.com/blog/which-is-better-for-the-environment-glass-or-plastic/.
Acaroglu, L. (2020, October 9). What is Greenwashing? How to Spot It and Stop it. Medium. https://medium.com/disruptive-design/what-is-greenwashing-how-to-spot-it-and-stop-it-c44f3d130d5.
Watson, B. (2016, August 20). The troubling evolution of corporate greenwashing. The Guardian. https://www.theguardian.com/sustainable-business/2016/aug/20/greenwashing-environmentalism-lies-companies.

Biokapsalon Attisch


info@biokapsalonattisch.be | 058-23 99 25 | © 2024 Biokapsalon Attisch
Isabelle Monteny | Marktstraat 39, 8620 Nieuwpoort
Website made by Comsa